.

.

lördag 31 maj 2014

Anatomi och fysiologi.


Okej. Nu är meningen att jag ska sammanfatta lite för er hur min första termin på sjuksköterskeprogrammet varit. Jag går ju på Göteborgs Universitet så jag har helt ärligt ingen aning om hur det ser ut på andra universitet eller högskolor. Och det jag kommer skriva är min egen upplevelse av terminen, för andra kanske tankarna och åsikterna ser helt annorlunda ut trots att vi gått i samma klass. Kom ihåg det.

Nu i termin 1 har vi haft två olika ser på 15 HP vardera. Första kursen var "Introduktion till omvårdnad" och andra kursen som jag tentade sista delen på igår var "Anatomi och fysiologi". Jag tänker börja med ett inlägg om kurs nr 2 just för att den precis är gjord och alltså ligger fräschast i mitt minne. Ett inlägg om den första kursen kommer senare eller kanske imorgon. 

Så, Anatomi och fysiologi:

Personligen kan jag börja att säga att jag tycker att kurs två, alltså anatomi och fysiologi var terminens roligaste kurs. Jag tycker att det är roligt att lära mig saker och har känt att jag fått lära mig något nytt nästan varje dag under hela kursens gång. Så enligt mig var kursen väldigt lärorik. Under min gymnasietid gick jag estetiska programmet med inriktning dans, så jag har inte haft sådär supermycket anatomi och sådant tidigare utan allting var relativt nytt för mig. Jag har läst naturkunskap a&b tidigare och det är väl endast där jag överhuvudtaget fått möta på anatomi och fysiologi tidigare i mitt liv. Sen har man ju även gått igenom låg- mellan och högstadiet och fått lära sig lite om människokroppen, men absolut inte på samma djupdykande nivå som nu.

Anatomikursen innehöll dels lära om den friska människokroppen, dels näringslära och även lite lärande om kroppen vid normalfysiologiskt åldrande - alltså hur kroppen förändras då vi åldras normalt utan sjukdom. Sjukdomslära och annat intressant kommer vi nog börja gå in på nu under kommande terminer men under termin 1 har vi bara fokuserat på att lära oss den friska människokroppen vilket är en förutsättning för att kunna förstå vad det faktiskt är som händer vid olika sjukdomstillstånd. Så vi har gått igenom hela kroppen, både anatomiskt (alltså vart saker sitter) samt fysiologiskt (hur saker fungerar). Man går kanske inte lika djupt in i ämnet som på exempelvis läkarprogrammet, men vi har läst om olika organsystemen och gått relativt djupt in i dem. Ner till grundläggande cellnivå kanske man kan säga. Vi har alltså fått lära oss dels om organen i de olika systemen, samt vad de består av för celler och vad de olika cellerna har för olika uppgifter och hur de fungerar fysiologiskt. 

Tentamen av anatomikursen har skett på olika sätt. Näringsläran och läran om fysiologiskt åldrande har tentats av via uppgifter och uppsatser medan organen och organsystemen har tentats av via salstentor. I början av kursen hade vi även lite mikrobiologi för att få förståelse om celler och hur celler normalt fungerar och den delen av kursen tentades av med en webbtentamen. Sen har vi även inom denna kurs haft praktiska lektioner då vi fått lära oss puls, blodtryck, EKG, hjärt- och lungräddning mm. Dessa har skett i KTCsalarna på skolan och vi har varit uppdelade i grupper om 10-20 pers som fått lära oss och öva på varandra.

Jag är en riktig sucker för prov, och älskar att skriva prov jämfört med att skriva uppsatser så denna kursen var väldigt bra för mig då tentamen skett mycket genom prov. Sen kan jag ju säga att prov på universitetsnivå inte riiiiktigt är samma sak som prov jag skrivit tidigare, så dom har ju varit svåra. Det tänker jag inte sticka under stolen med. Och jag har varit nervös, det är inte heller någon hemlighet. Men jag är ändå en av de där "gammeldags" personerna som föredrar hederliga salstentor framför uppsatser, så det har varit bra för mig.

Det jag vet att många tidigare sagt till mig om denna kurs är att den är intressant och rolig MEN att det är mycket att läsa. Mycket att läsa hemma, mycket eget ansvar att ta. Och jag tror att jag måste hoppa på det tåget och stämma in med dem. Det HAR varit en otroligt intressant och väldigt rolig kurs, men det HAR även varit mycket att läsa.

Mitt största tips för personer som ska läsa denna kurs någon gång i framtiden är att GÅ på föreläsningarna!!! Och gå inte bara på dem utan håll er vakna och anteckna lite haha ;) eller lyssna åtminstone. Jag märker själv att föreläsningar jag aktivt lyssnat på har hjälpt mig mycket i mitt hemmapluggande. De har gjort att man har förstått saker, samt fått olika tips på hur man kan tänka vilket har gjort att läsandet hemma på egen hand varit betydligt enklare än om man skulle sitta hemma på egen hand och försöka förstå något man aldrig hört talas om tidigare. Föreläsarna (de flesta) är otroligt duktiga och gör föreläsningarna intressanta. Dessutom har man en bensträckare nästan varje timma för att ta lite frisk luft istället för att bara sitta och lyssna timma efter timma. Utan föreläsningarna tror jag helt ärligt att jag skulle ha tröttnat och tyckt att läsandet hemma var föööör mycket. Men genom att gå på föreläsningarna vet man även VAD som är viktigt att lära sig, vad som är relevant och minskar på så sätt den växande högen med plugg som väntar hemma. Du kanske kan ta bort tjugo sidor ur boken att läsa som inte alls var speciellt relevanta, vilket du inte hade vetat om du inte var på föreläsningen. Så GÅ på dom, även om ni tycker det är tråkigt. Det är mitt hetaste tips ;)

Nu glider jag iväg väldigt här med skrivandet känner jag. Kort sagt och för att beskriva kursen med tre ord kan jag säga att den varit lärorik, intressant och mycket. Tiden att plugga har funnits gott och väl kan jag även passa på att nämna. Det svåra har bara varit att ta tag i det hemma på egen hand när man liksom inte varit sugen. Men trots att det varit mycket har det funnits gott om tid, ifall man bara är disciplinerad nog. Det ska ni veta. Vill avsluta med att säga att jag hittills är nöjd med mitt val av sjuksköterskeprogrammet.


gammal bild på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar