.

.

torsdag 8 maj 2014

Tankar och åsikter om London


Hej! tänkte slänga ihop ett inlägg om London nu eftersom ni inte fått det än. Delar upp det i olika kategorier och skriver lite av varje. Sen direkt efter kommer det ett inlägg med saker jag köpte där, kan inte ha det i samma inlägg då bilderna ligger på mobilen och jag orkar inte lägga in dom på datorn. så det får bli ett eget inlägg med kläder :)

Vädret: Första dagen var vädret inte sådär superbra. Vi kom på kvällen och det regnade tyvärr. Så där gick vi, i regnet och letade upp hotellet på kvällen i mörket. När vi kom fram blev det läggdags i princip direkt och morgonen efter när vi vaknade var vädret lite bättre. Inget regn utan ganska grått. Vädret de sista dagarna var dock soligt och fint, helt perfekt. Lite kallt kanske men det gjorde inte så mycket eftersom vi gick så mycket. Så en summering av vädret var att det var ganska bra. Att det regnade första kvällen tog vi ingen större skada av då vi bara letade upp hotellet och gick och la oss och sen var det inga större fel på vädret. Så helt okej väder för vår del!

Hotellet: Jag är en person som älskar att bo på hotell, ifall hotellet uppfyller mina önskemål... (eller ska jag kalla det krav?). Jag har lite fobi för fläckar och liknande på exempelvis lakan så varje gång jag går på hotell kollar jag igenom lakan, kudde, handdukar mm efter fläckar och finns det fläckar byter jag helst lakan för jag tycker det är jobbigt att sova i. Hotellet i London var fläckfritt så första punkten på min lista var helt klart uppnådd. Sen var det dessutom ett mysigt rum, fint badrum med badkar (vilket är mitt önskemål nr 2. Nu hade jag tyvärr ingen tid för bad men det fanns iaf, haha), dusch och annat. Toalett också, såklart och småflaskor med schampo/balsam och shower gel. Det tycker jag är mysigt när det finns på hotell, så det är mitt önskemål nr tre och även det uppnåddes av hotellet i London. Sen fanns det dessutom gratis wifi vilket är ett stort (!!!) plus, och mysig fräsch lobby. Personalen pratade jag knappt med så dom kan jag inte uttala mig om men varje dag när vi kom hem var rummet städat så det var bra. Sen fanns det lite te och annat mysigt på hotellrummen också så vi kunde koka te på rummet. Dessutom var hotellet väldigt centralt (tog väl fem minuter att gå till tunnelbanan, tunnelbanan tog väl tio min till stan) utan att ligga helt inne i centrum så det var faktiskt också bra. Haha jävlar vad positiv jag låter nu men man kan väl kort sagt säga att jag var nöjd med hotellet! Fräscht, nybyggt, mysigt och helt enkelt som ett hotell ska vara (enligt mig). Nöjd!

Staden: Hur ska man egentligen bedöma en stad, haha? Jag tyckte iaf att London var väldigt mysig. Mycket små mysiga bakgator med roliga hus och dessutom mycket stora fancy gator med exklusiva affärer. Helt min smak med andra ord. Man kan tro att jag är en person som vill ha en superlyxig stad med lyxxxxx och exklusivitet, men jag måste faktiskt säga att jag tycker en stad med personlighet, mindre lyx och liknande kan vara minst lika bra. Exempelvis så älskar (!!) jag att åka tunnelbana vilket inte är särskilt exklusivt. Men jag älskar lukten, känslan, upplevelsen, att kolla på människor mm. Så London som innehöll en blandning av lyx och personlighet var en perfekt stad för lilla mig. Ville man ha något exklusivt så fanns michael kors och chanelbutikerna på ena gatan och några gator ner låg typiska engelska hus och tunnelbanan. En mix helt enkelt! Det gillade jag. Jag ÄLSKAR fina affärer med snygga skyltdockor, stora fönster och det fanns det gott om. Alla fina märken man ville kolla på fanns liksom. Men även en liten "smutsigare" del av samhället som inte var lika exklusivt. En kulurblandning helt enkelt. Jag ger London fem av fem Lisor som en stad att resa till. Att bo där kan jag dock inte uttala mig om då min kravlista vid boende ser helt annorlunda ut. Men att resa dit och vara där får full pott!

Shoppingen: Vad kan jag säga? Jag ÄLSKADE den. Kunde gå runt i alla fina affärer hur mycket som helst och bara älskade dem. Prismässigt var det väl inte särskilt speciellt. Lite som i Sverige, vissa saker billigare och vissa saker samma. Men det spelade mig ingen större roll, då jag inte förväntade mig något superbilligt ställe.

Transport: I London fanns det tunnelbana som var väldigt smidig. Tyvärr hade det varit någon form av tunnelbanestrejk i London precis när vi var där så ett fåtal stationer var stängda. Rörde mig inte så mycket då det inte var några av "våra" stationer men jag kan tänka mig att det hade varit rätt irriterande ifall det hade varit våran. Iallafall så gick det tunnelbanor hela tiden vilket var bra. Om man inte är något fan av tunnelbana så fanns det ju även andra alternativ, ex fina röda (typiska London) dubbeldäcksbussar och även taxis, såklart. Vi åkte dock tunnelbana mest då både jag och mamma tycker att det är mysigt, men en sväng i en typisk Londonbuss blev det (såklart) också. Så, bra transportmöjligheter för alla sorter kan jag väl säga. Prismässigt vet jag inte heller om det var bra eller dåliga priser så där väljer jag att inte uttala mig.

Nu kommer jag inte på några fler kategorier. Jag kan väl säga att jag tyckte om London och summan av allt är att jag mer än gärna åker tillbaka dit igen. PUSS på er!

PS. kom ihåg att detta är MINA åsikter utifrån MINA önskemål och tankar, så det behöver inte stämma för alla andra. Ville bara säga det så att ingen kommer och säger något annat sen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar