.

.

måndag 25 augusti 2014


Efter 1.5 timmars försök till sömn ger jag nu upp. Är väl helt enkelt för pigg för att sova. Dock är det ganska fridfullt och mysigt att ligga i sängen i mörkret och lyssna på regnet som smattrar mot rutorna och åskan som mullrar. Riktigt mysigt måste jag få säga, speciellt när det blixtrar till lite då och då utanför fönstret. Så jag kan leva med att inte kunna somna, just idag. För det är så mycket mysigare att vara vaken. I mörkret. Och lyssna.


En sak jag la märke till förut är att hösten verkligen är här. Åtminstone på kvällen, på dagen kan det frf vara lite somrigt.Jag märkte detta förut vid niotiden på kvällen då jag satt på balkongen. Jag märkte det på kylan. Och jag märkte det extremt mycket när jag kikade på balkongerna och lägenheterna mittemot vår - alla satt antingen inne med tända ljus (typiskt höstmys) eller ute på balkongen invirade i gosiga filtar med tända ljuslyktor runt sig. Då är det höst!

Har en trevlig nyhet till att berätta - jag funderar på att byta bloggportal. Är dock bara i idé-stadiet ännu så jag vet inte vilken jag ska byta till, men jag ska kika på det. Planen är att bloggen ska bli bättre. Att den ska vara lite mer nischad. Tex handla om "min väg till att bli färdig ssk" eller ngt sånt. Eller kanske vill jag ha en blogg som nästan bara består av bilder. Så att det är en nischad bildblogg. Eller ngt. Ja vi får se. Är somsagt bara i idé-stadiet ännu men förändringar kommer det att bli inom en inte alltför lång framtid :)


Nu ska jag räkna matte. Japp ni läste rätt. Det är nämligen så att vi denna terminen på SSK-programmet bland annat kommer att ha s.k läkemedelsberäkning. Jag kan inte påstå att jag har särskilt svårt för matte, men matten har ju legat på hyllan några år nu. Så idag och igår har jag gjort lite övningstentor för att se vad jag har att vänta mig. Själva matten är inte speciellt svår, men det är mycket olika enheter man ska räkna med. Allt från gram, milligram och mikrogram till milliliter, procent och annat. Själva enheterna i sig är inte svåra, men att räkna ut en uppgift som har med både vikt, procent och volym att göra är lite klurigt. Och den lilla lilla (okej vem försöker jag lura, den jävligt STORA) pricken över i, som gör läkemedelsberäkningen ännu jobbigare är att man måste ha 100% rätt på tentan för att bli godkänd. 100%! Förståeligt, dock. Det är ju viktigt att det blir rätt i verkliga livet sen. Men jag skulle ändå tycka att det sög rääääättt hårt att behöva skriva om tentan typ pga ett slarvfel. Det skulle suga sååå hårt. Fine om jag verkligen gjorde heeelt fel på en uppgift, men tänk att göra ett litet slarvfel i stundens hetta, tex skriva 42.1975 g ist för 42.1976 g som man kanske råkar skriva i stundens hetta. Skulle kännas surt. Men. När det är dags för den tentan (den är i oktober tror jag) så ska jag vara FÖRBEREDD. Jag tänker inte kugga för att jag inte var tillräckligt förberedd. Därför gör jag några tal då och då redan nu. När jag ändå inte kan sova kan jag ju göra ngt vettigt, right?

Viktig formel när de kmr till läkemedelsberäkning. Tydligen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar