.

.

lördag 11 oktober 2014

arg


Hej på er! Läget? Själv sitter jag i sängen nu å skriver ett litet inlägg, ska snart ta tag i pluggande igen men har haft en paus och varit inne i stan och handlat lite. Ett par handskar och en halsduk blev det idag :) Välbehövligt för vintern då mina nuvarande halsdukar behöver slängas haha. Och handskar var bra eftersom jag bara har tumvantar sen innan (tycker om det mer).

Idag är det lördag iaf och bortsett från min mini-shoppingrunda så har jag faktiskt inte gjort något mer än att plugga och äta frukost idag haha. Frukosten idag var toppen, Mr var ändå iväg imorse så bad honom köpa med sig en bit kärleksmums från mitt favoricafé hem och det + kaffe blev min frukost. MUMS. Jag må vara 21 år men jag tycker ändå att kakor och allmäna onyttigheter är det absolut godaste att äta till frukost. Förmodligen för att mitt blodsockervärde är såååå lågt när jag vaknar och jag är en jävla gottegris så såfort jag har lågt blodsockervärde blir jag sugen på "något gott" hehe. Menmen, det viktigaste för mig just nu när jag är sjuk är ändå att få i mig NÅGOT på morgonen då min aptit inte är på topp, så även om det är en kaka eller något hemskt onyttigt så är jag glad att få i mig ngt :)

Idag har jag även varit arg. Vet att det är ett jäkla tjat i bloggen just nu om mitt mående men mitt mående begränsar hela mitt liv just nu tyvärr. Och det var även därför jag var arg förut. Igår fick jag nämligen ett brev från Sahlgrenska. Ett brev där dom berättade att vävnadsproverna från operationen visade endometrios så nu är det helt fastställt att de är det jag har iaf. Innan har vi ju varit i princip säkra då det är det som misstänkts sedan länge och man kunde se endo-vävnad under operationen, men det kunde ju visat sig vara något annat i efterhand, så de valde ändå att ta vävnadsprov. Och svaren kom tillbaka positiva så nu behöver jag åtminstone inte fundera över vad det är längre.
Känns....ja jag vet inte hur det känns...Positivt på sätt och vis, äntligen efter att ha blivit slussad fram och tillbaka i många år mellan läkare så har jag fått en diagnos. Men samtidigt suger det för enligt mig är endometrios en av de mest onödiga sjukdomarna som existerar. Och det är därför jag är så arg. Det är verkligen en FRUKTANSVÄRT onödig sjukdom. Den går inte att "besegra" och bli frisk ifrån så det är ingen idé att kämpa för det. Den är inte heller motiverande på något sätt som vissa sjukdomar kanske kan vara. Sådana sjukdomar kanske kan bli bättre eller försvinna ifall man ändrar livsstil och kanske blir nyttigare eller motionerar eller något liknande och isf är ju det en motivation att ta tag i saker.
Men inte endo. Nepp det är bara en pain in the ass sjukdom som inte går att göra något åt. En väldigt "personlig" sjukdom som varierar från person till person å inte fan kommer jag orka prova alla världens behandlingar för att någonting, kanske, kanske hjälper. Nej denna sjukdomen finns det ingenting positivt med. Den är bara jobbig, begränsande, smärtsam och jävligt irriterande. Den gör mig ful och pluffsig och svullen och försämrar mina chanser att bli gravid och den gör mig arg och behandlingen som finns (hormoner) gör mig ännu mer arg. Och jag kan aldrig bli av med den. Jag kan bli symptomfri - ja, men jag kommer alltid behöva oroa mig över att smärtan kommer tillbaks med ännu värre kraft än innan. Och vet ni? Det SUGER.
Det suger att vara för sjuk för att kunna ha ett fungerande liv men att vara för frisk för att tycka att det är okej att vara hemma och tycka synd om sig själv. Det suger att kunskapsbristen runt sjukdomen är ett faktum för det gör att samhället och medmänniskors förståelse för hur jobbigt det kan vara att må såhär inte existerar. Det suger. Allt med denna jävla otroligt jobbiga helvetssjukdomen suger. Men förhoppningsvis kommer jag iaf någon gång, snart, må bättre. För så jobbigt som det är nu har det aldrig tidigare varit.

Nu ska jag försöka lägga min ilska på plugget så det fastnar. Farmakologiplugg hela eftermiddagen blir det för min del yes. Ska försöka lägga upp någon bild å så sen iaf. Skriver från datorn nu å har inga bilder här. Puss så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar