.

.

tisdag 1 november 2016

Sur


Hej på er! Sitter just nu i soffan och tittar på serie, skönt. Imorgon praktiserar jag kväll då min handledare behövde byta pass = sovmorgon = skööööönt! Samma på torsdag och sen är min sjudagarsjobbvecka över. Så. Jävla. Skönt. Det har dock varit kul och framförallt lärorikt, vill bara poängtera det. Verkligen alltså, lärt mig massor! Men man blir ju helt slut så en långhelg kommer ändå sitta riktigt fint.

Efter praktiken idag (eller egentligen sista stunden av min praktikdag) så hade jag läkarsamtal, inte gällande någon patient på avdelningen utan gällande mig själv, hade telefontid med min doktor. Jag blev besviken kan man väl minst sagt säga. Är trött på smärtor och vill så gärna hitta något som kan förenkla mitt liv en aning men det enda som bestämdes var egentligen att jag ska få ett nytt hormonellt läkemedel som jag haft innan och som inte fungerade alls. Faktum är att jag ska få tillbaka det som fungerat absolut sämst, nämligen en hormonspiral. Senast jag skulle prova det som behandlingsmetod mot endon gick det helt åt helvete, dom satte in en spiral när jag gjorde min operation och månaderna efter där var det värsta ever. Spiralen gav mig cystor, cystorna sprack och det gjorde ont så in i helvete, var ju iaf tre vändor på akuten som enbart verkade bero på spiralen för efter den togs ut har det inte kommit cystor lika frekvent. Missförstå mig inte nu, det vore FANTASTISKT om den skulle funka. En spiral ger nämligen inte lika mkt hormonella biverkningar som exempelvis tabletter eller sprutor i och med att den verkar lokalt (i livmodern där den sitter) = man slipper humörsvängningar och annat kul som ofta uppkommer i samband med hormonbehandlingar. Så ja, hade den fungerat hade det varit amazing - MEN med tanke på senast så är jag inte direkt motiverad att prova igen. Minns hela den  perioden som ett mörker av smärta och det var riktigt hemskt. Jag minns hur jag satt och vände och vred mig i soffan hos mamma i Vargön, skrek och grät av smärta (enda gången någonsin jag faktiskt skrikit rakt ut) och vi fick åka till gynakuten ända från Vargön för att det var så illa. Och min mamma är inte den som åker till akuten i onödan haha, snarare tvärtom. Så när hon ville köra tio mil mitt i natten för att jag hade så ont - ja men då var det illa. Så jag har inga superhärliga associationer med användandet av hormonspiral. Det är högst individuellt och jag vet att den fungerar på många men men fungerade inte på mig så jag tycker att det (ursäkta uttrycket) är helt jävla korkat att jag ska "prova den igen". Nej usch, vad sur jag blev. Alla i min närhet som jag berättat för har också blivit upprörda med tanke på hur illa det var senast, så det är inget som sitter i mitt huvud heller utan det var verkligen en skitperiod. Planen är iaf att få den i december (kommer väl bli typ februari som alltid i vården HAHA) och jag ska göra allt jag kan för att få prova något annat. Just nu är jag helt utan hormonbehandling (endast smärtlindring) sen ca 6 mån och det fungerar sisådär. Någon behandling behövs med andra ord, men jag vill inte ha en ny spiral. Bad memories.....


Jag har varit rätt så irriterad efter mitt läkarsamtal och inte alls på humör. Eftermiddagen och kvällen har därför varit lugn, har vilat och surat haha. Helt rätt!



Myst med denna (och den andra kissen men hon smiter från kameran hela tiden haha) och då känns det lite bättre iaf. Världens bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar