.

.

torsdag 5 juni 2014

Plattpermanent


Många undrar hur det går till när jag platt-permanentar mitt hår och eftersom jag gjorde det idag tänkte jag ge er en liten guide i hur JAG gör och hur jag alltid gjort sen jag började göra det hemma. I början gjorde jag på salong men de senaste åren har jag gjort det hemma så jag tänkte helt enkelt visa hur det gått till för mig de senaste åren. Och ja, jag vet att det heter rakpermanenta håret, men jag tycker att rakpermanenta är ett så jävla fult ord så jag kallar det plattpermanenta istället. Mycket snyggare.

Anyway. Steg 1 för mig är att jag går till salong safari i Gbg och köper ett paket med alla produkter.

För mig fungerar denna förpackningen som kallas "regular", det finns även en "extrastrong". Regular räcker för mig som har ganska lätt att få rakt hår och som bara permanentar utväxten. Dessutom sliter den mindre på håret.

 

Sen tar jag i denna kräm. Den kallas pre-treatment och skyddar håret så den kletar jag i hela håret plus hårbotten. 

Sen borstar jag hela håret med den första krämen i, så det hamnar på alla hårstrån.



Sen är det dags för de produkter som gör håret rakt (bilden ovan).


Man häller i den lilla flaskan i burken med kräm.



Sen ska dessa blandas. Noga


Väldigt noga. Ända tills det ser ut som ovan. Konsistensen är lite som hårmousse och det är inga klumpar i den. Då är den färdigblandad.


Och då åker handsken på. Kletar in blandningen i hela håret, eller ja i mitt fall endast i hårbotten då jag bara permanentar utväxten. Så heeela utväxten dränks i blandningen jag blandade ihop under föregående steg i processen. Brukar börja med att ha handskar på mig men sen tröttnar jag alltid på dem och kletar i det utan handskar istället haha.


När allt är ikletat ser jag ut typ såhär. Och så får jag sitta i ca 15-30 min. Brukar bli runt 25 för min del.


Sen ska kletet sköljas ur. Först med vatten, sen tvättar man ur håret med schampo två gånger. Då brukar allt permanentmedel vara ur håret och det är dags för balsam. Balsamet får sitta i ca 5 min innan jag sköljer ur det.

Sen är det bara ut ur duschen och lägga i lite after-treatment och sen får håret torka. För bästa resultat brukar jag även platta det direkt.

Att tänka på innan. Håret ska vara smutsigt. Permanentmedlet sliter otroligt mkt på håret men har du smutsigt hår blir det mindre slitage på håret då medlet istället sliter bort smutsen. Sen kan du även tänka på att ta vaselin i hårbotten och på öronen innan. Permanentmedel kan svida eller bränna och vaselinet skyddar mot det. 

Sen när håret torkat (och ev plattat) så är det färdigt. Resultat får ni dock se en annan dag på mig för jag har haft mitt hår uppsatt i knut sen det var blött så det blir bara en stor boll om jag släpper ut det nu. Så fortsättning följer när jag plattat det!

Nu ska jag skriva gonatt till min favorit, sen sova. Godnatt sötnosar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar