.

.

tisdag 2 september 2014

Första skoldagen och tentaresultat från förra terminen.


Första skoldagen avklarad! Skönt att komma igång igen måste jag motvilligt erkänna. Idag började vi med introduktion för kurs 1 som är mikrobiologi och farmakologi. Under introduktionen berättades det om hur första kursen kommer att se ut. Den är nämligen uppdelad i två delkurser - delkurs 1 är mikrobiologi och delkurs 2 är farmakologi. Efter introduktionen hade vi lite rast och sen satte vi igång direkt med en föreläsning i delkurs 1. Ingen mjukstart här inte!

Första delkursen, mikrobiologi, kommer att handla om bakterier, virus, immunologi, smittskydd och vårdhygien. Och detta ska tentas av om ca två veckor. Får rysningar....... 

Haha nä men första föreläsningen som vi hade idag var om bakteriologi. Intressant verkligen, men ganska komplicerat. Även imorgon blir det en föreläsning i bakteriologi så jag hoppas att lite mer faller på plats då :)


Det var väl det mesta jag hade att säga om första skoldagen. Gick mellan 12-16.45 och sen när jag kom hem så kände jag att jag bokstavligen mådde piss. Alltså, jag har mensvärk från helvetet, jag var yr, mådde illa, kallsvettades, fick svimningskänsla å kände att jag skulle ramla ihop i en liten hög någonstans om jag inte fick vila. Så jag fick lägga mig å sova en timma, vilket hjälpte ganska bra. Mådde betydligt bättre efter min lilla tupplur. Dock har jag svårt att somna nu pga min tupplur men den var välbehövlig - hade jag inte sovit då så hade jag förmodligen svimmat och/eller spytt och mått ännu sämre hela kvällen. Så jag får helt enkelt ta att det är lite svårare att somna nu :)

Och juste. Goda nyheter, självklart sparade jag dessa till sist! Jag hämtade ut min tenta idag från förra terminen för att kunna se poängen (jag visste redan att den var godkänd men man kan inte se poängen förrän man hämtar ut den) och jag fick bannemig 64 poäng av 66!!! Inte ens i närheten av godkäntgränsen som låg på typ 44 utan nästan full pott! Kände mig både glad och nöjd och stolt över mig själv. Det gav mig en riktig boost - fan vad jag är grym ibland!!!!


Nu ska jag försöka sova igen. Imorgon börjar jag klockan åtta nämligen. Åtta till tolv. Körhårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar