.

.

torsdag 28 maj 2015

Helg


God kväll på er. Vad händer där ute i världen? Sjölv sitter jag i soffan, äter havrefras med banan, yoghurt och kanel och kollar på en film. Idag har jag fått gjort en del plugg så det känns bra. Sammanlagt igår och idag har jag tagit mig igenom nitton häften. NITTON. Frågan är om något har fastnat haha... Och om något har fastnat så är frågan om det viktiga har fastnat, eller bara det orelevanta? Hmmm bra fråga. Ska nog "förhöra" mig själv lite imorgon på det jag gjort innan jag fortsätter.

Idag har jag läst om olika massor av olika läkemedel och läkemedelsgrupper, deras verkningsmeksnismer, biverkningar och vad som kan vara viktigt att informera om för en patient som ska börja med det specifika läkemedlet, hur jag som sjuksköterska kan minska biverkningar med hjälp av omvårdnadsåtgärder blabla. Det svåra är att komma ihåg alla biverkningar tycker jag, eller alltså att komma ihåg vilken biverkning som tillhör vilket läkemedel. Det finns ju så många haha....men till tentan måste jag komma ihåg det, ifall det kmr ngn fråga. Typ så. I framtiden tror jag det sätter sig, och blir man osäker går det ju alltid att använde FASS även när jag är färdig sjuksköterska.
Igår läste jag om akutsjukvård, ABCDE, CRM och hur man ska omhändertaga en patient som är medvetslös av oklar anledning. Jag läste om kommunikation och vad som är viktigt vid kommunikation i teamet mellan professioner och även i kommunikation med patienten. Jag läste om rapporteringssystemet SBAR och om blodtransfusioner, CVK och subkutana venportar. Jag läste även om dokumentation och vilka lagar som styr hur man ska dokumentera, om hur man dokumenterar omvårdnadsdiagnoser efter en speciell modell (PES), hur man dokumenterar omvårdnadsmål- och åtgärder efter en SMARTkriterier, om omvårdnadsprocessen och hur jag kan tillämpa den vid trötthet, medvetandeförändringar, eliminationsförändringar, hjärtsvikt mm. 

Med andra ord - jag är rätt jävla slut i huvudet nu efter att ha läst om allt detta.

Men det är ingen idé att ta det lugnt ännu, nejnej. Även fredag-söndag ska jag hinna med några timmars plugg varje dag även om jag ska göra annat också. Då är det barnsjukvård, lagar angående barnsjukvård, utvecklingspsykologi, psykiatriska sjukdomar (massor av olika diagnoser jag ska nöta in), psykofarmaka, lagar som rör bland annat tvångsvård, palliativ vård, symtomlindring vid palliativ vård (dels konservativ men även farmaka), omvårdnad av äldre osv osv osv. Massor med andra ord. Dock tycker jag psykiatri är sjukt intressant så hade det inte varit så mycket annat att få in i huvudet samtidigt så hade det nog varit kul.

Anyway. Jag ska göra liiiite annat skojigt också här i livet. Imorgon kmr brorsan till Götet för summerburst och mamma ska köra honom(?) till Gbg så jag ska fika och umgås med dom imorgon, på dagen. Senare under dagen får jag se, summerburst är det ju många av mina vänner som ska på i Helgen men det ska ju regna så njaaaa jag får seee.

Nu ska jag äta upp, se klart filmen och sen sova så jag orkar iväg och möta mamma & Sean imorgon! Skriver nog lite innan jag sover sen. Puss.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar