.

.

tisdag 13 januari 2015

Lexi


För er som inte gillar/bryr er om katter så ber jag er sluta läsa nu och vänta tills nästa inlägg. Tänkte nämligen berätta lite om Lexi i detta inlägg, hur hon är, vart vi hittade henne, bakgrund, mm. Det är väl fint.

Hennes namn: Ja, Lexi heter hon då. Dock är hon registerad under ett annat namn. Sphynx-katter har någon typ av namnregler, kan dom inte utantill men Lexi var iaf tvungen att ha två namn varav ett var tvunget att börja på K då hennes kull är en K-kull. Vet inte om man utgår från föräldrarnas namn när man bestämmer vad det blir för kull eller om det är mor-eller farföräldrar eller vad men Lexi är iaf från en K-kull så hon är registrerad under namnet Karisma. Tycker det är ett jättefint namn men lite jobbigt att ropa på en "Karisma" osv. Så det kändes inte riktigt rätt. Men det är ju bara det att hon måste vara registrerad under det namnet, sen fick vi döpa henne till vad vi ville sa den tidigare ägaren.
Så det blev Lexi.

Varför Lexi? Ja vi hade pratat om en heldel namn innan, Lexi var ett av dom. Ville att hon skulle heta G också (interngrej) och så var det några andra namn på kartan, typ Klara och Mimmi mfl. Men planen var G. Sen träffade vi henne och hon var helt vild och full med bus och extremt charmig, och då kändes Lexi helt rätt. Hon är en liten Lexi helt enkelt :)

Bakgrund och ras: Lexi är renrasig sphynx med fin stamtavla (inte för jag bryr mig eller fattar ngt av det men det har hon) och hon är född och uppvuxen i Sthlm. Japp en liten 08-katt haha. Så när åldern var inne så åkte vi ända upp till Stockholm för att hämta henne.

Färg: Lexis färg kallas "svart sköldpadda" tror jag det är. Något i den stilen iaf. Hon är ju mörkt grå och lite spräcklig i olika grå nyanser med lite rosaaktiga nyanser men just det där mörkt gråa är väl det som gör att hon kallas svart sköldpadda. Egentligen skulle vi haft en helt ljusgrå (även kallat blå i sphynx-världen fick jag lära mig) men direkt när jag såg Lexi blev jag helt kär och SKULLE ha henne så jag frågade om vi kunde reservera henne istället ifall hon fortfarande var ledig och det var hon. Så det var kärlek vid första ögonkastet från mig haha. Och det var även därför vi väntade såpass länge med att få hämta henne, hon var typ nyfödd när jag paxade henne och var tvungen att bli 12 eller om det var 15 veckor innan hon kunde hämtas. Kollade på nätet och det fanns ju andra katter som kunde hämtats inom en vecka men dom föll mig inte lika mkt i smaken som Lexi, henne bara klickade det med så hellre vänta och få sin drömkisse kände jag :D

Vad gör och gillar Lexi? Hon äter. Och sover. Och busar. Thats it typ haha. Det speciella med hennes ras och henne är att hon är extremt social, ska ligga i knät hela tiden när hon sover, vill gärna ha sällskap hela tiden och ska hela tiden vara nära som en liten bebis, förutom när hon leker haha. När ozcar lägger sig på kvällen stannar hon alltid uppe och gosar tills jag ska lägga mig och när jag lägger mig springer hon direkt med upp i sängen och somnar och sover hela natten tätt intill. En riktig gosegris. Lexi ä dessutom en godisgris som försöker äta allt hon kommer över och verkar gilla precis allt. Förut hittade jag henne drickandes ur mitt colaglas för att jag släppte det i tre sekunder..... Väldigt knepig kisse haha. Så det gäller att skydda sin mat eller kaka eller vad det kan tänkas vara för annars äter eller dricker Lexi upp det. Som häromdagen när vi åt hamburgare så låg två kvar i stekpannan medan vi åt, tänkte lägga in dom i en matlåda när dom hade svalnat lite. Helt plötsligt hör man bara ett smaskande och ser hur Lexi tagit en hamburgare i munnen, i smyg och burit bort till ett hörn för att börja äta. Hon är för rolig haha. Men tyvärr vågar jag inte låta henne smaka på maten (förutom den hon lyckas komma åt, hon är väldigt duktig på det) för Jag är rädd om hennes mage så hon får nöja sig med sin torrmat. Hon äter en speciell torrmat för sphynxar och dricker vatten ur en vattenfontänskål.

Ja det var nog det mesta om Lexi. Hon gillar mys och lek och mat och att åka bil  och hon gillar att stå utanför duschen när man duschar och kika in på vattenstrålarna. Däremot gillar hon inte att själv bli duschad, hon gillar inte att vara ensam, hon gillar inte när det blir kallt (om det är 20 grader i lägenheten ngn gång ligger hon baaara under filten, hon vill ha sina 23-24 haha. Tur att vi är lika) och hon gillar inte att hon inte får smaka när vi äter middag :)

En fantastisk kisse med världens mest charmiga personlighet och dessutom är hon sötast i hela världen. Älskar henne typ som ett eget barn haha, hon är ju min lilla bebis. 

Världens finaste älskling just nu.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar