.

.

onsdag 26 augusti 2015

Välkommen termin 4.



Hej på er. Vad gör ni? Själv sitter jag och organiserar lite inför skolstarten nästa måndag. Skriver upp vilka böcker jag behöver beställa, kikar studiehandledningen, kollar att jag har allt när det kommer till pennor, block, mappar och liknande - ja, förbereder mig helt enkelt. 

Termin 4 börjar redan nästa vecka. Termin 4. Kan helt ärligt inte förstå att jag redan är där....Terminen kör igång i full rulle, ingen mjukstart här inte. Redan andra skolveckan går vi ut på terminens första VFU (praktik) och praktiserar där i fyra veckor. Jag kommer att göra min första VFU inom kommunal verksamhet vilken innefattar olika typer av boenden (ex. Äldreboende), hemsjukvård mm. Jag ska vara mina fyra första veckor i hemsjukvården. Kommer bli intressant.

Som jag nämnde är detta bara den första praktiken. I termin fyra gör man nämligen VFU på tre olika ställen - inom kommunal vård, inom primärvård och inom psykiatrisk vård. Hela klassen är uppdelad i tre grupper och grupperna gör sin första VFU i varsin verksamhet och sen till nästa VFUperiod byter grupperna verksamhet och likadant sista VFUperioden. Dvs - Jag och alla som är i grupp X kommer börja med kommunen, sen primärvården och sist psykiatrin medan alla från grupp Y kommer börja med psykiatrin, sen kommunen och sist primärvården.... Ja, jag tror ni förstår. Klassen är uppdelad så att alla inte är i samma verksamhet på samma gång helt enkelt.

Vi kommer ha VFU 4 veckor inom varje verksamhet. En VFUperiod är alltså fyra veckor. Och mellan varje VFUperiod har vi en vecka i skolan. Jätterörigt haha.

Hela terminens första kurs på 22.5 högskolepoäng (vilket terminsmässigt är 3/4 av en termin) går i stort sett ut på att praktisera. Under varje praktikperiod har vi dessutom skriftliga uppgifter att göra och under veckan vi är i skolan MELLAN de olika VFUperioderna har vi seminarier och redovisningar. Sen är det inklämt två tentor också under kursen också, såklart. Ja den första kursen blir intensiv....

Efter den första stoooora kursen med all praktik, med tentor och skriftliga uppgifter har vi en kort och intensiv kurs på 7.5 högskolepoäng (vilket terminsmässigt är 1/4 termin) i vetenskaplig metod. De är det absolut  tråkigaste jag vet. Där blir det säkert också skriftliga uppgifter och mycket seminarium. Kul....

Ganska mycket denna termin, med andra ord. Men vad ska man göra? Förhoppningsvis känns det inte lika mycket när jag fått en bättre överblick av hur de skriftliga uppgifterna är upplagda och hur seminarierna är tänkta. Nu känns det bara väldigt mycket för att det är väldigt....rörigt...men det löser sig. När jag har kommit in i det så löser det sig =)


Nu ska jag fortsätta organisera lite innan jag sover. Hörs imorgon när jag vaknat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar