.

.

torsdag 29 oktober 2015

"Och jag skulle kämpa i resten av mitt liv för dig om det hade gjort någon skillnad"


Haft en ganska bra dag idag trots att jag bara praktiserat och pluggat måste jag medge. Gjorde sista dagen på BVC idag och det känns lite tråkigt faktiskt, det var så himla mysigt med alla bebisar!!! Åh alltså jag har helt seriöst blivit bebissugen nu BARA för jag praktiserat på BVC, vill ha en egen liten knodd. Men det får allt vänta, åtminstone några år till ;) jag har ju tid liksom.



Hursomhelst, jag slutade strax efter två och tog vagnen direkt ner till stan och vidare till stadsbiblioteket. Eller "stads" som Sevgi kallar det haha. Köpte en kaffe på vägen och Sevgi hade med sig lite godis till oss och sen satt vi där. Från halv tre till klockan var sju satt vi och pluggade, åt godis, pratade osv. Men mest pluggade. Det var faktiskt riktigt trevligt, tycker det är kul att träffas så och sitta och bolla med varandra, äta lite gott och samtidigt då gjort något vettigt. Så det var en bra eftermiddag! 

Mycket fick vi gjort också! Vi har nämligen en hel bok att läsa inför tentan den 13:e, helt utan några anvisningar till vilka kapitel vi ska läsa eller vad som är relevant att läsa. Så det vi gör när vi pluggar är att vi sammanfattar det vi anser verkar vara viktigast från varje kapitel. Och så håller vi på, kapitel för kapitel. Tanken är då att vi ska slippa läsa hela boken när vi tentapluggar, vi läser helt enkelt bara våra sammanfattningar från de olika kapitlen. Så ett kapitel blir väl typ 4-10 A4 sidor på datorn och det känns bra mycket enklare att plugga in än en hel bok. Mycket mer relevant också, då vi i våra sammanfattningar sållar bort allt som verkar orelevant. Sen självklart kommer vi säkert missa något här och var men i det stora hela tror jag vi får med det viktigaste eller åtminstone tillräckligt mycket viktigt för att vara utrustade för tentan. Idag hann vi med 6.5 kapitel av totalt 11 så vi är mer än halvvägs, gött! Resterande kapitel ska vi ta tag i nästa vecka. Och sen är det bara att läsa på. 11 häften utifrån boken (ett för varje kapitel) samt typ 7-10 häften utifrån föreläsningar som berör ämnet vi ska tentera. Jag och Sevgi brukar sammanfatta föreläsningsmaterialet direkt efter en föreläsning så dom häftena är färdiga för längesen, det enda vi har lvar nu är de tänka 3.5 kapitlen från boken. Och sen ska vi bara lära oss allt också ;) men det blir faktiskt sjukt mkt enklare att lära sig när man aktivt sammanfattat från boken och skrivit med egna ord, så genom att göra sammanställningar får vi sååå mycket "gratis" när det är dags att nöta in allt ordentligt. Så det är faktiskt SÅ värt det, mycket mer värt än att läsa boken rakt upp&ner 10 gånger och försöka få det att fastna haha. Nä nu gled jag låååångt iväg här, jag skulle ju skriva om min dag och helt plötsligt sitter jag och skriver om hur vi pluggar.... Jaja det var en trevlig och givande pluggdejt iaf även om ämnet (folkhälsovetenskap) är något jag tycker är grymt tråkigt.



Sen jag kom hem har jag ätit, myst med Ozcar och Lexi, kollat serie, pluggat lite till (började smått på min skriftliga uppgift om BVC), pratat telefon med bestie och chillat. Nu är det sovdags. Är helt sjukt trött så det passar nog rätt bra. Och imorgon är det freeeeedag!!! Woho vad skönt.




Bilder från idag. Wohoooo blå kläder fick jag ha idag och igår, som jag saknat dom. På vårdcentralen har vi HELVITT (praktiskt inom vården, not) och byxorna är utan muddar (med andra ord sjukt vida i benen) och jag tycker mycket mer om dessa blåa kläder med muddar längst ner vid fötterna. 

Godnatt people! Bloggat lite dåligt idag men har helt enkelt inte haft tid.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar